//
you're reading...
Uncategorized

Alfred og den kunstige intelligens

Igennem den senere tid har der været en del snak i krogende om måden hvorpå internettet, og især større søgemaskiner som Google, gemmer data fra brugerne for at skabe et mere personificeret internet. Peter Swarre skriver i artiklen ”Filterboblen” om hvordan din data gemmes og bruges til at bringe de mest relevante søgningsresultater frem for dig.

Dette er forklaringen på hvorfor du måske ville få andre resultater end din ven gør hvis i søger efter det samme via eks. Google. Da søgemaskinen sammenligner din søgning med din eksisterende søgehistorie vil resultatet være malet af det og du vil med andre ord få et resultat som passer til dine præferencer.

En søgning på Brasilien kunne eventuelt resultere i flotte billeder af Copacabana for dig, alt imens den selv samme søgning for din ven kunne resultere i artikler om de politiske stridigheder i de mange favellaer – ghettoer – i Brasilien.

Og denne filtrering og personificering er på ingen måde eksklusiv for Google. Også din nyhedsstream på Facebook påvirkes af denne filtrering, og det er derfor du oftere ser opdateringer fra visse venner alt imens du meget sjældent ser opdateringer for andre. Ved køb af varer på Amazon.com vil siden anbefale dig at købe lignende varer. Således anbefaler Youtube.com og Lastfm.com også relevante videoer og musik til deres brugere.

Fænomenet er langt fra nyt, men derimod noget der er i konstant udvikling. Mobile App selskabet: CleverSense har skabt en ny iPhone applikation ved navn Alfred, der hjælper brugeren med forskellige anbefalinger. Applikationen vurderer ud fra brugerens søgehistorie og netværkets anbefalinger, opdateringer, tweets osv. hvilke Barer, restauranter, natklubber og caféer der ville være gode matches med brugeren.

“For instance, if somebody visits a coffee shop and posts on Yelp “the cappuccino at X was awesome but salad was crap,” CleverSense understands the words “awesome” and “crap,” and also notes that “cappuccino” is a high-interest word for coffee shops.”

Alfred vil med andre ord, ud fra ovenstående kriterier, anbefale forskellige drikke og spisesteder som er specielt tilpasset brugeren og dette gøres helt uden brugeren behøver at stille den et spørgsmål. Hvis du befinder dig i London vil Alfred anbefale et spisested der passer til dig og dit netværks præferencer.

Alfred er altså et godt bud på det kunstigt intelligente medie der guider brugeren og svarer på spørgsmål der aldrig er blevet stillet. Ret smart hvis du spørger mig, men alligevel er mange folk utrygge ved den stigende filtrering og personificering af internettet.

Kritikken lyder især her på at man som bruger bliver fanget i en bobbel af ens egne begrænsninger. Med andre ord begrænser man eksempelvis sin egen søgning på nettet til kun ét perspektiv af sagen, hvilket kan betyde at folk får sværere ved at udvide deres horisont siden den information de modtager via søgninger ofte er matchet på forhånd til deres præferencer. Peter Swarre skriver i sin artikel om hvordan en sådan boble kan have været medvirkende til en så udbredt misforståelse som at præsident Obama var muslim. Faktisk var det så gralt at en undersøgelse viste at hvert femte Amerikaner troede på disse rygter.

Misforståelsen opstår i særdeleshed fordi mange internet brugere ikke nødvendigvis er klar over hvorledes denne filtrering fungerer. Nogle services gør denne filtrering frivillig og synlig, hvorimod mange andre har det som en indbygget funktion som mange ikke aner overhovedet eksisterer. Google kunne umiddelbart være et godt eksempel på dette.

Men inden vi alle griber til fanen og marcherer i protest mod big brother, må man stille sig selv spørgsmålet: er det her virkelig så dårlig en ting?

Før Google og deres søgeoptimering var internettet ikke det fedeste sted. I en tid hvor det ikke længere er det at finde information der er problemet, men derimod at filtrere denne, er det svært ikke at se den praktiske værdi af Googles filtrering og Alfreds gode råd. Før søgeoptimering var det brugeren der manualt skulle navigere sig rundt i det uendelige informations-univers der er internettet.

Og jo, selvfølgelig skabte det da nogle fordele da man som en fri fugl kunne finde den fælles information som nettet bød på uden at blive kategoriseret og guidet af søgeoptimering. Til gengæld var det også så godt som umuligt at finde noget.

Der er dog måder at snyde big brother og det er ved at bruge det der hedder en proxysearch hvor denne filtrering er forsvundet. Med fordel kan man som et lille eksperiment jo forsøge sig med at søge via proxysearch linket og den almindelige Google og sammenligne resultatet. Hvis det viser sig at man foretrækker det mere anonyme internet, kan man jo bare fortsætte med proxysearch og klikke nej til cockies. Det er helt ufarligt.

Reklamer

About Jesper

Hej alle, mit navn er Jesper og siden næsten alt der har med medier og kommunikation at gøre interesserer mig, har jeg besluttet at lave denne lille blog. Enjoy!

Diskussion

Endnu ingen kommentarer.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Klik for at abonnere på denne blog og modtag en e-mail når der er nye blogindlæg.

Slut dig til de 2, der følger denne blog

forfattere

Blog Stats

  • 520 hits
%d bloggers like this: