//
you're reading...
Uncategorized

G+ fifs

Eftersom jeg er blevet stor fortaler for G+ frem for facebook, er jeg pr. request blevet bedt om at lave en lille oversigt over hvorfor jeg mener G+ er så meget bedre. Og det vil jeg så gøre.

Inden jeg – med min voldsomme ekspertise på området – begynder at opremse de forskellige features som G+ tilbyder, vil jeg starte med at forklare hvorfor jeg tror at mange ikke helt er med på hvordan G+ adskiller sig fra facebook og hvad pointen med endnu et socialt medie egentlig er.

Mange jeg kender, bruger netop G+ på præcis samme måde som de ville have gjort med facebook og det yder på mange måder ikke retfærdighed til platformen. For det første er friend-systemet (circles) markant anderledes og skal på mange måder bruges på en lidt anden måde for virkelig at forstå hvordan disse medier adskiller sig fra hinanden.

Circles!!

Jeg vil derfor starte med Circle systemet på G+ og forklare mit syn på hvorfor jeg syntes det er så meget smartere end FBs opsætning.

Circle-systemet er med andre ord bare måden hvorpå man kan organisere sit G+ netværk således at man kan styre hvem man deler hvad med. Ved at oprette forskellige cirkler såsom bekendte, venner, kollegaer, familie, udannelse, following, eller sociale medier (som jeg har gjort) kan man med lethed styre hvad man deler med omverdenen uden at skulle sætte sig ind i de uoverskuelige ”Private Settings” på facebook. Hvis jeg ønsker at lave en opdatering via min stream på startsiden, kan jeg med et enkelt tryk på musen udvælge præcis hvilke cirkler jeg vil dele den med.

Det behøver altså ikke længere at være super akavet at blive venner med sin chef, svigermor eller professor. Hvis du eksempelvis vælger at dele din update med din friends-cirkel, vil kun dine venner kunne se din opdatering om dødsdruk og de mange akavede historier der følger med.

En anden ting som Circles muliggør, er at følge visse personer man har interesse i. Så brug G+ ligesom mig til at følge komikere, politikere, anerkendte bloggere diverse interweb-celebs osv. Som eksempel følger jeg bla. komikeren Oatmeal og chef-redaktøren for mashable magazine Pete Cashmore, plus mange mange flere.

Jeg syntes at G+ skal ses lidt mere som et alternativ til Twitter, hvor man kan følge en masse mennesker og holde sig opdateret og evt. Kommunikere med dem hvis man har noget på hjertet. Så selvom aktiviteten fra vennerne ikke er så voldsom endnu og G+ måske føles lidt tom og inaktiv, så er der rig mulighed for at gøre den langt mere aktiv ved ikke at bruge den som en facebook profil, men derimod som en blanding af facebook og Twitter. Tilføj en masse mennesker og placer dem i eksempelvis din Following-cirkel, således at du ikke behøver dele med dem hvis du ikke har lyst, men hele tiden kan følge med i deres updates, samt interagere med de mange andre der følger netop denne person.

Der er pt. masser af interessante personer at følge så det er bare med at komme i gang. Da G+ stadig er i beta, har google godtfolket endnu ikke offentliggjort G+ business profiles så der er ingen virksomheder eller brands endnu, men det er bare et spørgsmål om tid før det sker.

Hvis du har svært ved at finde på nogle at følge, så kan du evt. Finde lidt inspiration her.

Foruden det glimrende Circlesystem, er der også en række andre features jeg syntes gør G+ til en bedre oplevelse.

  • Først og fremmest er der absolut ingen spam fra alle mulige grupper vil invitere med til et eller andet lame arrangement. Jeg syntes hele tiden jeg får invitationer til alt muligt crap jeg ikke har bedt om på FB. Det sker ikke på G+.

  • Ingen personificerede web adds. Dette er dog noget man kan slå fra på FB, men så skal man endnu engang ind og rodde med de mange forskellige settings. FYI, personlige indstillinger på G+ er super nemme.

  • Som standard indstilling skal man godkende tags på billeder inden de offentliggøres. Folk kan altså ikke bare tagge dig i alt muligt du ikke vil have uden din tilladelse.

  • Hvis man ikke længere ønsker at være på G+ kan profilen og dertilhørende info slettes uden problemer og med det samme. Det er altså ikke sådan at profilen bliver stående på netværket i måneder efter du har slettet den.

  • Og sidst men ikke mindst……. Chatten virker.

Håber det forklarede nogenlunde hvorfor jeg syntes G+ er meget smartere end facebook og hvorfor jeg håber at det er kommet for at blive.

Hvis nogen skulle være interesserede i en invite til G+ så bare efterlad email i kommentar feltet og så skal jeg med glæde invitere jer. Desuden kan i også adde mig her.

About Jesper

Hej alle, mit navn er Jesper og siden næsten alt der har med medier og kommunikation at gøre interesserer mig, har jeg besluttet at lave denne lille blog. Enjoy!

Diskussion

Endnu ingen kommentarer.

Skriv et svar

Klik for at abonnere på denne blog og modtag en e-mail når der er nye blogindlæg.

Slut dig til de 2, der følger denne blog

forfattere

Blog Stats

  • 520 hits
